Opening
Vanaf 15 minuten voor aanvang van de les is de dansstudio open en zijn de leerlingen welkom. Bij binnenkomst kunnen jonge kinderen vol zitten met verhalen, en daarom doen we regelmatig even een kring-gesprekje aan het begin van de les. De kinderen leren direct om naar elkaar te luisteren, kunnen even hun eigen verhaal doen, en de docent kan vertellen wat de groep vandaag gaat doen.

Warming-up
Daarna is het tijd voor de warming-up, zoals de stopdans, of een gemakkelijke dans waarbij aandacht is voor het opwarmen & stretchen van het lichaam.

Choreografie
Op speelse wijze wordt er gestart met het maken van een choreografie. De docent leert een combinatie aan met gemakkelijke en herhalende bewegingen, die de groep wekelijks kan herhalen en uitbreiden. Deze combinatie is aangepast op de dansstijl.

Oefeningen
Omdat er veel concentratie nodig is in een dansles, zullen we veel oefeningen doen d.m.v. spelend bewegen. Deze oefeningen zijn speels opgezet waarbij de kinderen vrij door de zaal kunnen bewegen of hun eigen creativiteit kwijt kunnen. De oefeningen hebben allemaal een bepaald doel, waarbij bijvoorbeeld aandacht is voor ontwikkelen van coördinatie, herkennen van ritme, ruimtelijke oriëntatie, motorische ontwikkeling, leren samenwerken of ontwikkelen van zelfvertrouwen & creativiteit. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld dans-memory of stopdans, of ‘ik ga op vakantie en neem mee’, maar dan met dansbewegingen.

Afsluiting
De laatste vijf minuten van de les gaat de deur open, en zal de groep hun geleerde dans laten zien aan alle ouders.