De inhoud en opbouw van onze jeugdlessen passen wij aan op de leeftijd van onze leerlingen. Kijk hieronder voor meer informatie per leeftijdscategorie:

Lesopbouw 2-7 jaar
  • Opening
    Vanaf 15 minuten voor aanvang van de les is de dansstudio open en zijn de leerlingen welkom. Bij binnenkomst kunnen jonge kinderen vol zitten met verhalen, en daarom doen we regelmatig even een kring-gesprekje aan het begin van de les. De kinderen leren direct om naar elkaar te luisteren, kunnen even hun eigen verhaal doen, en de docent kan vertellen wat de groep vandaag gaat doen.
  • Warming-up
    Daarna is het tijd voor de warming-up, zoals de stopdans, of een gemakkelijke dans waarbij aandacht is voor het opwarmen & stretchen van het lichaam.
  • Oefeningen
    Omdat er veel concentratie nodig is in een dansles, zullen we veel oefeningen doen d.m.v. spelend bewegen. Deze oefeningen zijn speels opgezet waarbij de kinderen vrij door de zaal kunnen bewegen of hun eigen creativiteit kwijt kunnen. De oefeningen hebben allemaal een bepaald doel, waarbij bijvoorbeeld aandacht is voor ontwikkelen van coördinatie, herkennen van ritme, ruimtelijke oriëntatie, motorische ontwikkeling, leren samenwerken of ontwikkelen van zelfvertrouwen & creativiteit. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld dans-memory of stopdans, of ‘ik ga op vakantie en neem mee’, maar dan met dansbewegingen.
  • Choreografie
    Op speelse wijze wordt er gestart met het maken van een choreografie. De docent leert een combinatie aan met gemakkelijke en herhalende bewegingen, die de groep wekelijks kan herhalen en uitbreiden. Deze combinatie is aangepast op de dansstijl.
  • Afsluiting
    De laatste vijf minuten van de les gaat de deur open, en zal de groep hun geleerde dans laten zien aan alle ouders.
Lesopbouw 7-11 jaar
  • Opening
    Vanaf 15 minuten voor aanvang van de les is de dansstudio open en zijn de leerlingen welkom. Bij binnenkomst houden we een kort kring gesprek, zodat de leerlingen hun verhaal even kwijt kunnen en de docent de aanwezigheid kan noteren.
  • Warming-up
    Daarna is het tijd voor de warming-up, zoals de stopdans, of een gemakkelijke dans waarbij aandacht is voor het opwarmen & stretchen van het lichaam.
  • Oefeningen
    Naast het aanleren van een choreografie doen we ook specifieke oefeningen in de les, zoals een diagonaal, waarbij aandacht is voor het uitvoeren van een bepaalde beweging, of het ontwikkelen van de techniek. Omdat er veel concentratie nodig is in een dansles zullen we ook oefeningen doen die speels zijn opgezet, waarbij de leerlingen vrij door de zaal kunnen bewegen of hun eigen creativiteit kwijt kunnen. De oefeningen hebben allemaal een bepaald doel, waarbij bijvoorbeeld aandacht is voor ontwikkelen van coördinatie, herkennen van ritme, leren samenwerken of ontwikkelen van zelfvertrouwen & creativiteit. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld dans-memory of stopdans, of ‘ik ga op vakantie en neem mee’, maar dan met dansbewegingen. Afhankelijk van de leeftijd van de leerlingen zullen de oefeningen een minder groot deel van de les zijn.
  • Choreografie
    Het belangrijkste deel van de les: het aanleren van een choreografie. Deze combinatie is aangepast op de dansstijl. De docent leert een combinatie aan met bewegingen, die de groep wekelijks kan herhalen en uitbreiden. In de lessen met jongere kinderen (tot ca. 9 jaar) is het soms lastig om lang met één choreografie bezig te zijn. In sommige lessen zullen er daarom verschillende dansen gedaan worden, die de leerlingen kunnen onthouden en herhalen.
  • Afsluiting
    De laatste vijf minuten van de les gaat de deur open, en zal de groep hun geleerde dans laten zien aan alle ouders.
Lesopbouw 12+
  • Opening & Warming-up
    Vanaf 15 minuten voor aanvang van de les is de dansstudio open en zijn de leerlingen welkom. Bij binnenkomst noteert de docent de aanwezigheid en starten we met de warming-up. De docent leidt de warming-up, waarbij aandacht is voor het opwarmen & stretchen van het lichaam.
  • Techniek-ontwikkeling
    In de les wordt aandacht besteed aan het ontwikkelen van techniek, bijvoorbeeld door middel van een diagonaal waarbij een specifieke beweging geoefend wordt, of een choreografie die aandacht geeft aan technische elementen.
  • Choreografie
    Een belangrijk onderdeel van de les: het aanleren van een choreografie. Deze combinatie is aangepast op de dansstijl. De docent leert een combinatie aan met bewegingen, die de groep wekelijks kan herhalen en uitbreiden. Tijdens het aanleren van de combinatie is er specifieke aandacht voor de techniek van de betreffende dansstijl. Hierbij is bijvoorbeeld aandacht voor het uitvoeren van een bepaalde beweging, die vervolgens in de choreografie wordt toegepast.
  • Cooling-down
    Als afsluiting van de les wordt er gestretcht op rustige muziek, zodat het lichaam afkoelt en tot rust kan komen.